Folkeskolernes frihedsforsøg i Holbæk Kommune

Holbæk Kommune får som en af to kommuner frihed til at tilrettelægge arbejdet i Folkeskolen på nye måder.

Det var ved Folketingets åbning i oktober 2020, at statsminister Mette Frederiksen annoncerede et frihedsforsøg i en række kommuner landet over.

De udvalgte kommuner fik frihed til at gøre tingene på nye måder på en række velfærdsområder. Regler og rammer - både de nationale og de kommunale - skulle suspenderes. I stedet skulle ledere, medarbejdere og borgere sammen gentænke arbejdet og skabe bedre resultater.

Børnenes Skole

Holbæk Kommune blev sammen med Esbjerg Kommune udvalgt på folkeskoleområdet, og i Holbæk Kommune har frihedsforsøget fået navnet Børnenes Skole - Frihed, Fællesskab og Faglighed.

I Holbæk Kommune er der fokus på at skabe noget helt nyt. Frihedsforsøget handler om frihed TIL noget nyt og ikke bare om frihed fra den ene eller den anden regel eller ramme.

For eleverne, forældrene, medarbejderne og lederne på de enkelte skoler, er det en mulighed for at skabe en skole, der passer til netop dem og det lokalområde, skolen ligger i.

Samtidig er der et stærkt fokus på, at ændringerne skal skabe bedre resultater for eleverne. De skal opleve større trivsel og lære mere. Samtidig skal de have en frihed til at præge hverdagen på deres skole.

Lokale skoler - lokale løsninger

I Holbæk Kommune er der en stærk tro på, at eleverne, forældrene, medarbejderne og lederne ved, hvad der skal til for at skabe drømmeskolen. Derfor sker arbejdet med Børnenes Skole også i høj grad ude på de enkelte skoler.

Det er en spændende og udfordrende proces, hvor man gennem de tre år, frihedsforsøget varer, vil prøve ting af og evaluere på det for at finde den helt rigtige form. I nogle tilfælde vil der være tale om små ændringer, i andre tilfælde vil ændringerne være mere grundlæggende.

Du kan læse mere om de enkelte skoler

24.10.2023

Henrik Hyldgaard Schmidt

Få mere viden om frihedsforsøget