Videoer om Børnenes Skole

Hvad tænker vores elever, når de hører om frihed? Hvad siger vores borgmester om frihedsforsøget? Vi filmer løbende, hvordan elever, medarbejdere og forældre skaber Børnenes Skole.

Børnenes Skole - frihedsforsøget i Holbæk Kommune - blev skudt i gang ved skolestart i august 2021. Friheden løber hen over de næste tre år. Målet er, at skolerne med frihedsforsøget kan skabe en endnu bedre skole, hvor eleverne lærer mere og oplever bedre trivsel

I videoen herunder kan du se borgmester Christina Krzyrosiak Hansen fortælle om frihedsforsøget i Holbæk Kommune.

Udgivet august 2021

Se flere videoer

Tryk ind på fanerne herunder og se blandt andet elever fortælle om deres ønsker og ideer til frihedsforsøget, kom med til et fælles skolebestyrelsesseminar og elevrøddernes demokratidag.

Vi tilføjer løbende videoer til samlingen.

Luk alle
Åben alle

I Holbæk Kommune bruger vi frihedsforsøget til at skabe Børnenes Skole med frihed, faglighed og fællesskab. Men hvad betyder det for eleverne? Vi har spurgt elever fra fire forskellige skoler, hvad de forstår ved frihed, faglighed og fællesskab.

Hør for eksempel, hvad et godt fællesskab betyder for motivationen og hvilke fag, eleverne drømmer om.

Frihed - Hør eleverne fortælle om frihed

Faglighed - Hør elevernes bud på, hvordan de kan lære mere

Fællesskab - Hør hvad eleverne mener om fællesskab på skolerne

Læs også nyheden Hvad betyder frihed, faglighed og fællesskab for vores elever

Udgivet august 2021

”Jeg tænker, at vi er her for at lære de voksne noget”, siger Malou fra 3. klasse, og det har hun helt ret i.

Hun og hendes kammerater på 3. årgang var i efteråret 2021 inviteret til at være eksperter i læringsmiljøer. Sammen med skoleledere og pædagogiske ledere i Holbæk Kommune byggede eleverne modeller af de fedeste læringsmiljøer.

Hvem siger fx, at der skal være en masse borde og stole i alle klasseværelser - måske lærer man lige så godt på et lækkert gulvtæppe?

Holbæk Kommune er en del af frihedsforsøget på skoleområdet, hvor målet er at skabe Børnenes Skole, og det handler i høj grad om at få en tydelig elevstemme med i forandringerne.

Se filmen, nyd samarbejdet og se de spændende modeller.

Udgivet december 2021

”Tillykke med, at I er blevet sat fri”.

Sådan sagde en af oplægsholderne fra Skole og Forældre, da han talte til det fælles skolebestyrelsesseminar for alle skolebestyrelserne i Holbæk Kommune i oktober måned 2021.

Holbæk Kommunes folkeskoler er blevet sat fri, og skolebestyrelserne spiller en vigtig rolle i arbejdet med frihedsforsøget.

Seminaret gav gode input til arbejdet fra eksterne oplægsholdere, mulighed for at lære af hinanden og udvikle nye ideer samt sikre et samarbejde på tværs af skolebestyrelserne i den kommende tid.

Se filmen om skolebestyrelsesseminaret her.

Demokratidagen 2021

Opgør med sukkerfri skole, dobbelte moduler midt på dagen og skraldesortering.

Iderigdommen er stor, når 100 elevrødder mødes til demokratidag i en tid, hvor frihedsforsøget Børnenes Skole kører for fuld hammer.

Læs også nyheden Demokratidagen i levende billeder

Udgivet januar 2022

Torsdag den 28. april løb den første videns- og erfaringskonference om Børnenes Skole af stablen på Svinninge Skole.

Her mødtes elever, lærere, pædagoger, ledere, forældre og politikere og delte de første erfaringer, oplevelser og dilemmaer med Børnenes Skole. I videoen kan du få et indtryk af stemningen og høre elever fortælle om deres oplevelser.

Torsdag den 20. april 2023 løb den anden videns- og erfaringskonference om Børnenes Skole af stablen, og denne gang var Vipperød Skole vært, da elever, lærere, pædagoger, ledere, forældre og politikere mødtes.

Fokus for dette års konference var at dele konkrete processer, overvejelser og fremgangsmåder med hinanden. Tanken er ikke, at alle skal kopiere hinanden 1:1, men at ideer, tanker og erfaringer bliver delt. På den måde er håbet, at deltageren blev inspireret til at tage noget med hjem, der kan blive startskuddet til en lokal forandring, proces eller initiativ.

På dagen spurgte vi elever, forældre og medarbejdere, hvilken forskel de har oplevet, frihedsforsøget har medført for dem - hør svarene i videoen herunder.

08.08.2023