Sådan gik år 1 med Børnenes Skole på 10. klassecenteret

Endnu mere elevinddragelse og mulighed for at præge udbuddet af valgfag. Her kan du dykke ned i nogle af de tiltag, der skete i det første år med frihedsforsøg på 10. Klassecenteret.
10.11.2022

Frihedsforsøget på folkeskoleområdet, som vi i Holbæk Kommune har døbt Børnenes Skole, har rundet det første skoleår, og det er kommet godt fra land. Rundt om på skolerne sker der mange ting – både nye og velkendte.

Her giver vi ordet til 10. Klassecenteret, der fortæller hvilke initiativer, de gav sig i kast med i løbet af skoleåret 2021/22, og hvilke udfordringer, der dukkede op.

Endnu mere elevinddragelse og mulighed for at præge udbuddet af valgfag

På 10. Klassecenteret er der et stort ønske om at gøre 10. klasse til et aktivt tilvalg for eleverne, i stedet for et ”reparationsår” eller det man kan, hvis man fravælger gymnasiet.

Skolen har skruet endnu mere op for elevinddragelsen. Der har været afholdt en workshop, hvor eleverne var med til at udvikle på 35 valgfag. Eleverne var med til at indholdsudvikle fagene, og det endte blandt andet ud med en række forskelligartede valgfag: astronomi, sprog før sex (handler samtykke, MeToo, tale om krop og sex på en mere nuanceret måde), flytte hjemmefra (lægge budget, leve på SU).

Håbet er, at når elevernes stemme bliver hørt i så stor grad, så giver det også en øget motivation, fordi eleverne har været med til at vælge og kvalificere. Den store inddragelse giver også nye indsigter for medarbejderne, så fag og form bliver tilpasset eleverne.

Derudover har skolen etableret et samarbejde med Kystliv.

10. Klassecenteret har desuden ansøgt om at ændre prøveformen i to fag. Den ene ansøgning er dog blevet afvist, da Undervisningsministeriet har vurderet, at det vil stille eleverne i Holbæk bedre.

Skolebestyrelsen er dybt involveret, men det er en udfordring, at forældrene kun er forældre et år på skolen. Planen er, at forældreinddragelse og inddragelse af det omgivende samfund (ungdoms- og erhvervsuddannelser) skal styrkes i det kommende år.

Det svære ved Børnenes Skole

10. Klassecenteret var gået i gang med at udarbejde en ny form for UPV (uddannelsesparathedsvurdering), men dette arbejde er blevet overhalet indenom af Christiansborg, der har bebudet, at en afløser er på vej. 10. Klassecenteret håber dog at kunne give de erfaringer videre, som de havde nået at gøre sig.

Frihedsforsøgets mindset gør, at skolen laver lidt andre ting end ellers, men 10. klasse har i forvejen en stor grad af frihed, og det kan derfor være en udfordring at tænke friheden på nye måder.

Er du nysgerrig på, hvad der skete på de andre skoler i Holbæk Kommune?

11.11.2022