Elever: Lad os prøve forskellige fag

Syning, fitness, musik, russisk, e-sport, mindfulness eller slet og ret sovetime i matematiktimerne. Ideerne var mange, da elever fra Studie 10 i Esbjerg og Bramming mødtes med elever fra 10. klassecenteret i Holbæk. Udover at dele erfaringer på tværs af landet fik de nemlig også stillet en helt konkret opgave: Hvilke valgfag skal der tilbydes efter jul i på 10. klassecenteret i Holbæk?
17.09.2021

Tidlig fredag morgen trillede en minibus fra Esbjerg med en håndfuld elever fra kommunens 10. klasse i henholdsvis Esbjerg og Bramming med kurs mod Holbæk. Esbjerg er lige som Holbæk en del af frihedsforsøget på folkeskoleområdet, og de to kommuners 10. klasser har fået skabt et fællesskab på tværs af landet.

Efter en rundvisning på 10. klassecenteret i Holbæk gik turen videre til Kystliv Holbæk. Det er en forening, der formidler maritim kulturhistorie. Det lyder måske tørt og meget langt fra de unge elevers hverdag i 10. klasse, men sådan er det slet ikke. Tilgangen hos Kystliv er nemlig at knytte fællesskab, håndværk og læring sammen.

”Der sker noget i knoppen, når man både skal lave noget fysisk og tænke samtidig”, fortæller Ture Møller, der er bådebygger og leder af Kystliv. Udover at tilbyde forskellige undervisningsforløb har Kystliv allerede et samarbejde med 10. klassecenteret hvor elever kommer ned og er med i bådebygningen.

Under rundvisningen på Kystliv fortalte Ture Møller om, hvordan bådende er bygget af elever fra blandt andet 10. klassecenteret i Holbæk.

Under rundvisningen på Kystliv fortalte Ture Møller om, hvordan bådene er bygget af elever fra blandt andet 10. klassecenteret i Holbæk.

”På en måde har vi lavet frihedsforsøg med undervisningen hernede, inden der var noget, der hed frihedsforsøg”, fortæller han.

Kystliv er derfor de oplagte omgivelser, da eleverne skal prøve at tænke ud af boksen – og fra Esbjerg kan de godt relatere, for her drømmer de om projektet ”Unghavn”.

Læs artiklen fra foråret, hvor Holbæk var på besøg i Esbjerg.

Hvad drømmer du om?

”Efter jul skal eleverne i Holbæk være med til at bestemme hvilke valgfag, der skal på skemaet. Så hvilke valgfag drømmer I om?” spørger skoleleder Jesper Kongsgaard.

”Vi har i Esbjerg talt om, hvordan I elever kan få mere medbestemmelse i fremtidens folkeskole, nu har I muligheden”, siger MIL-koordinator Tina Rahbæk Andersen og bliver suppleret af lærer Stine Sakari-Uttenthal fra Holbæk:

”Vi sidder hvert år og gætter som lærere: Hvad er det mon eleverne gerne vil have”.

Og hvad vil eleverne så gerne have som valgfag, når der er helt frit valg? Ja, det lyder nemt, men i praksis er det ikke helt så nemt at tænke uden om de faste rammer og skemaer. Ønsker om mere sport, forskellige sprog, kreative fag og musik var blandt de punkter, der blev fremlagt. Men der kom også ønsker om it-programmering, mindfulness og en oplevelsestur på tværs af 10. klasse i Esbjerg og Holbæk.

Elever: Giv os lov til at prøve ting af

Men debatten drejede sig også om, at der måske ikke kun skal ses på hvilke valgfag, der udbydes, men også hvordan de skemalægges. Fx at der blev tilbudt valgfag hver eftermiddag, eller man gik hjem midt på dagen for at komme igen senere på dagen og have flere timer. Eller som en af eleverne pointerede:

”Jeg synes, at det kan være svært at vælge ud fra en lang liste med valgfag. Kunne vi ikke få lov til at prøve de forskellige fag af først, inden vi vælger? Nogle gange finder man ud af, at et fag var noget andet, end man troede”.

Det var en ide, som lederne fra 10. klasse i Holbæk gerne ville gribe og drible videre med, fortalte pædagogisk leder Mette Christiansen. Sammen med lærerne på 10. klassecenteret skal hun og Jesper Kongsgaard nu se på, hvordan valgfagsrækken kan se ud efter jul. Eleverne skal nemlig også opleve, at deres ideer når at træde i kraft i deres skoletid og ikke først hos de kommende generationer.

I det hele taget gik snakken lystigt på tværs af landet blandt både elever og voksne, og inden esbjergenserne vendte snuden mod vest, blev der udvekslet både snapchat og mails. Et godt samarbejde er i gang, og det vil fortsætte hen over efteråret i virtuelle omgivelser.

”Alle de voksne vil nemlig så gerne høre, hvad I siger, for det er jer, der ved bedst”, sluttede Mia Karen Pedersen, pædagogisk leder på Studie 10 i Esbjerg, af.

17.09.2021