Ny mulighed for at droppe nationale test

Folkeskolerne i Holbæk Kommune får nu mulighed for alligevel at slippe for at lave nationale test. Det skyldes frihedsforsøget Børnenes Skole.
19.04.2021

Holbæk Kommune søgte i lighed med en række andre kommuner om en fritagelse fra de nationale test i Folkeskolen.

Det blev i første omgang et nej fra ministeriet, men nu er der kommet en ny mulighed. På grund af Holbæk Kommunes deltagelse i frihedsforsøget kan en fritagelse alligevel blive en realitet.

”Holbæk Kommune er en del af frihedsforsøget, hvor skolerne fritages fra regler og rammer. Folketinget er netop i gang med at godkende lovgrundlaget. Når det er godkendt den 15. maj, kan skolerne faktisk selv beslutte, om de vil lave nationale test i år. Det har vi fået bekræftet fra ministeriet”, siger borgmester Christina Krzyrosiak Hansen.

Det betyder, at skolerne kan droppe de nationale test allerede i år, hvis de er planlagt til efter den 15. maj, hvor lovgrundlaget forventes på plads.

Kommunalbestyrelsen skal dog delegere beslutningen til de enkelte skoler. Derfor afholdes der et ekstraordinært udvalgsmøde i Børn og Skole mandag den 19. april, og så tager Kommunalbestyrelsen endeligt stilling den 21. april.

”De nationale test giver ikke altid et retvisende billede af den enkelte elev. Derfor bruges de også forskelligt ude på skolerne. Samtidig er alle skoler jo i gang med en omfattende proces, hvor man netop kan blive fritaget fra fx de nationale test. Så for mig giver det rigtig god mening, at skolerne selv kan tage en beslutning”, siger Susanne Utoft, der er formand for Udvalget for Børn og Skole.

Hvis en skole ønsker at blive fritaget fra de nationale test efter den 15. maj, kan skolens ledelse i samarbejde med skolebestyrelsen tage stilling til spørgsmålet.

19.04.2021

Henrik Hyldgaard Schmidt