Nye skoleledere på plads

PRESSEMEDDELELSE | Der er både nye og kendte ansigter blandt de elleve nye skoleledere i Holbæk Kommune. Alle har stærke profiler og brænder for frihedsforsøget Børnenes Skole.
19.04.2021

Holbæk Kommune går mod tendensen til at lave store skoler. Kommunalbestyrelsen besluttede i slutningen af januar endeligt, at de nuværende fire skoler bliver til 11 selvstændige skoler med egen skolebestyrelse, elevråd og skoleledelse.

Og netop det øverste ledelseslag på skolerne er nu på plads efter en ansøgerrunde.

”Der sker rigtig meget spændende på skolerne i Holbæk Kommune. Vi har jo et frihedsforsøg på vej og det har utvivlsomt tiltrukket nogle stærke profiler i vores ansøgerfelt. Vi har fået nogle dygtige og erfarne folk til stillingerne, og derfor står vi nu også rigtig stærkt til den videre proces med at skabe drømmeskolen”, siger Lene Magnussen, der er direktør og midlertidigt fungerende chef i Læring og Trivsel i Holbæk Kommune.

Kendte og nye ansigter

Ret hurtigt efter den politiske beslutning om en ny skolestruktur, blev tre af skolelederstillingerne meldt ud. Tre af skolelederne på de nuværende fire skoler fortsatte således som skoleledere i den nye struktur.

For St. Merløse, Ugerløse og Stestrup skole har Udvalget for Børn og Skole godkendt en dispensationsansøgning, som led i frihedsforsøget. Det betyder at skoleledelsen her varetages sideordnet og fælles mellem de tre nuværende ledere af skoleafdelingerne.

Derfor har syv af de 11 skolelederstillingerne været slået op. Der kom i alt 87 ansøgninger med et meget stærkt ansøgerfelt.

En af de helt store opgaver, som de nye ledere skal tage fat på, er frihedsforsøget Børnenes Skole. Her får skolerne fra august mulighed for at skabe drømmeskolen ved at blive fritaget fra nationale og kommunale regler og rammer.

”Jeg vil gerne byde alle nye skoleledere velkommen. Vores skoler står et rigtig spændende sted. Med Børnenes Skole får vi en helt enestående frihed til at gøre det, vi drømmer om. Vi tror på, at man lokalt ved, hvad der skal til, men det giver naturligvis de nye ledere en stor opgave med at inddrage elever, forældre og medarbejdere, så vi kan forbedre elevernes trivsel og undervisning. Jeg er personligt vildt spændt på at følge arbejdet og det gælder hele Kommunalbestyrelsen”, siger borgmester Christina Krzyrosiak Hansen.

Den nye struktur gælder formelt fra skoleåret 2021-2022, som begynder i august 2021. De nye ledere vil dog tiltræde, så snart det er muligt.

De nye skoleledere er:

• Bjergmarkskolen: Per Gjerrild, nuværende skoleleder på Kildedamsskolen
  • Absalon og Orø Skole: Michael Larsen, er i dag daglig leder på Absalon
  • Svinninge Skole: Annie Bach, kommer fra en stilling som afdelingsleder på Bjergmarkskolen
  • Gislinge Skole: Randi Hoffmann, kommer fra en stilling som skoleleder ved Fonden Concura.
  • Tuse og Udby Skole: Ib Krogh, nuværende skoleleder på Katrinedalskolen.
  • Nr. Jernløse, Knabstrup og Undløse Skole: Bo Pedersen, nuværende skoleleder på Skovvejen Skole
  • Kildebjergskolen: Mette Vadsager, kommer fra en stilling som viceskoleleder i Roskilde Kommune
  • Jyderup Skole: Rikke Søndergaard, kommer fra en stilling som skoleleder på Gadstrup Skole i Roskilde.
  • Tølløse Skole: Jakob Boye-Møller, kommer fra en stilling som distriktsskoleleder på Frederiksborg Byskole i Hillerød
  • St. Merløse, Ugerløse og Stestrup Skole: Fælles skoleledelse, Pia Engel Pedersen, Jonas Vad og Jimi Willesen
  • Vipperød og Ågerup Skole: Gitte Tonn, kommer fra en stilling som pædagogisk leder af indskolingen/SFO på Vipperød skole.

21.11.2022

Henrik Hyldgaard Schmidt