Stor interesse for skole og frihed

For en fyldt sal på KL's Børne- og Ungetopmøde fortalte Esbjerg og Holbæk Kommuner om både succeser og dilemmaer i frihedsforsøget.
17.05.2022

Holbæk og Esbjerg Kommuner er begge en del af frihedsforsøget på folkeskoleområdet. I går fortalte kommunernes respektive udvalgsformænd om processen på KL’s Børne- og Ungetopmøde.

Jarl Falk Sabroe, der er formand for Udvalget for Børn og Skole i Holbæk Kommune benyttede lejligheden til at fortælle om sine egne og de politiske kollegers oplevelser med et finde en ny politikerrolle. For når skolerne får frihed, skal politikerne træde en smule tilbage.

Udvalgsformanden fortalte også om den store energi, som friheden har sluppet løs på skolerne blandt alle fra elever, over forældre og til medarbejdere og ledelse.

På KL's topmøde tog Jarl Falk Sabroe også fat på dilemmaet om, hvordan man sikrer et fællesskab på tværs af skoleområdet i en kommune, når de enkelte skoler har udbredt frihed. Det er en stor ledelsesmæssig opgave i forbindelse med frihedsforsøget.

Der var tydelig interesse for at høre, hvilke erfaringer Holbæk og Esbjerg Kommune har gjort sig med frihed. I hvert fald måtte en del af børnetopmødets gæster stå op for at lytte med på erfaringerne.

Har du lyst til at høre mere fra dem, det hele handler om; nemlig eleverne? Så skal du se filmen, som var en del af Esbjerg og Holbæk Kommunes præsentation på topmødet.

09.11.2022