Undervisningsministeren på Vipperød Skole

Landets undervisningsminister fik et lynkursus i det konkrete arbejde med frihedsforsøget Børnenes Skole, da han gæstede Vipperød Skole.
24.03.2023

En fidget spinner lavet på en laserskærer, som fattige kan producere og dermed tjene penge på. Eller hvad med en model over en skaterpark, som kan forbedre trivsel og sundhed.

Sådan kan resultaterne af en prøve i en frisat folkeskole også se ud. Det fortalte to elever på Vipperød Skole fredag til landets undervisningsminister Mathias Tesfaye.

Holbæk Kommunes folkeskoler har nemlig de seneste år været del af et frihedsforsøg. På Vipperød Skole har de blandt meget andet brugt friheden til at lave et nyt fag i FN’s Verdensmål.

I faget arbejder man praktisk. Det gælder også ved prøven, hvor eleverne skal lave et helt konkret projekt. De to elever fremhævede særligt den praktiske arbejdsform som revolutionerende. Som den ene sagde:

”Jeg har tidligere tænkt: Hvad skal jeg bruge matematik og dansk til. Men i faget skal jeg jo bruge matematik til at regne målene ud og dansk til at beskrive løsningen. Pludselig gav skolen mening”.

Begge elever beskrev succesoplevelser med faget, hvor de rykkede fra at være dem, der altid spurgte, til dem, der blev spurgt. Det gjorde dem langt mere åbne.

Undervisningsministeren havde taget turen til Vipperød for at høre om erfaringerne med frihedsforsøget.

Udover snakken med de to elever, hørte ministeren også om politikerroller, når der er frihed, bredt sammensatte følgegrupper med fagforeninger, elever, forældre, politikere, direktører om samme bord samt forældre, der pludselig oplever, at eleverne fortæller om skolen ved spisebordet – simpelthen fordi børnene taler mere skole i skolen.

Undervisningsministeren var primært kommet for at lytte, men stillede også nogle af de svære spørgsmål: Hvad sker der med de faglige mål, når man underviser projektbaseret? Hvordan holder man fast, når begejstringsfasen er overstået.

Frihedsforsøget er på tre år og regeringen har lovet en tilbagemelding til kommunerne, om hvorvidt den udstrakte frihed kan fortsætte. Både elever, medarbejdere, ledelse og borgmesteren, som også var med på Vipperød Skole, håber det.

Indtil videre kunne ministeren dog ikke svare klart på det. Det skal drøftes i regeringen, før den lovede udmelding kommer.

På Vipperød Skole er de dog ikke i tvivl om frihedens fordele. Her ser de stigende trivsel og mere engagement. Der er også en mærkbar stolthed i stemmen på den elev, der arbejdede med en skaterpark.

For måske går skaterparken fra model til virkelighed. I hvert fald skal Kultur- og Fritidsudvalget tage stilling til en ansøgning om en opførelse af skaterparken i Vipperød.

24.03.2023

Mette Wallin