Skoledagens opbygning
Vi har kortet lidt af skoledagen. Eleverne ankommer til skolen kl. 8.00 og skoledagen starter kl. 8.15. Skoledagen slutter kl. 13.30 - med enkelte undtagelser.
Responseteamet
Vi har inddraget og samlet nogle medarbejdere med kompetencer og interesse for børn med særlige behov. Vi oplever, der er mange børn i almenmiljøet, som med kort varsel kan få særlige behov for en indsats i større eller mindre grad og i kortere eller længere tid. Det betyder konkret, at der er trivselsmedarbejdere, der arbejder målrettet på, at elever der er i mistrivsel skal i trivsel.
På skolen har vi tilbuddet Mellemformer, som rummer elever, der har det svært. Der er fire medarbejdere i responsteamet og de er ofte med i undervisningen. Der er også ordning, at en af os sidder ude på gangen, mens eleverne har time og så kan de komme ud og tale med os, hvis de har brug for en snak. Det kan være, at de har en øv-dag, at de har været i en konflikt eller at der er noget derhjemme, der gør ondt.
I frikvartererne er vi med ude i gården, hvor vi sætter gang i en voksenstyret aktivitet. Det fungerer rigtig godt og giver børnene tryghed.
Mellemtrinnet: Vi rydder op i skemaet
... for at skabe plads til fordybelse
Stilletid
På mellemtrinnet starter skoledagen hver dag med stilletid. Her har eleverne mulighed for at arbejde videre med opgaver, læse eller få hjælp til lektier.
Timelængden og pauser
Vi er gået væk fra traditionelle 45 minutters lektioner. I stedet har vi valgt, at dagen bliver opbygget af 30, 60 og 90 minutters blokke.
Projekt/emne faget
Vi har indført et nyt fag, som vi kalder for projekt/emne. Her har vi slået fagene håndværk/design, natur/teknologi, billedkunst, musik og kristendomskundskab sammen. Skolens øvrige fag, såsom dansk, engelsk, matematik indgår sekundært i projekterne. De obligatoriske emner, som eksempelvis sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, vil også indgå i disse timer. Vi har netop afsluttet et projekt/emne omkring broer. Her har eleverne bygget deres egne broer, undersøgt broers styrke og skrevet en fagbog om en eller flere selvvalgte broer. Det hele blev afsluttet med en fælles fernisering.
Udskolingen
I udskolingen er der projektbånd fra klokken 12.00 tirsdag, onsdag og torsdag. Tanken er, at man kan løsne lidt op efter klokken 12.00 og gribe ind i deres interesser. Første projektbånd var indenfor naturfag.
Elevcaféen
Tølløse Skole har længe haft elevcafé - og den fortsætter vi med at prioritere. Den er vi stolte af.
Læs mere om elevcaféen her