Tølløse skole

Her kan du læse om de spændende processer, der er i gang på Tølløse Skole. Vi arbejder med kortere skoledage, emnebånd, fagblokke og meget mere.

På Tølløse Skole kigger vi på frihedsforsøget en samlet afgrænset projektperiode opdelt i projektfaser. Her er de tre år delt i seks perioder. Det første år gik med planlægning, idegenerering, drømme og fri fantasi og leg. Det næste år vil vi snævre tragten lidt ind og lege med alle de idéer og drømme.

Her kan du læse om de spændende processer, der er i gang på Tølløse Skole. Vi arbejder med kortere skoledage, emnebånd, fagblokke og meget mere.

Fokus på fagblokke

Vi arbejder målrettet med fagblokke blandt andet i naturfag og kulturfag. Denne struktur fremmer sammenhæng og fordybelse i undervisningen og styrker elevernes helhedsforståelse.
I udskolingen er matematiktimerne parallellagt, så klasserne på årgangene så vidt muligt har matematik, fysik/kemi og biologi samtidig, og derudover har teamet omkring eleverne fælles forberedelse. 

  • Bedre udnyttelse af lærerressourcer
    Teamet omkring eleverne får mulighed for at koordinere og samarbejde. Med fælles forberedelse kan lærerne udvikle tværfaglige forløb, der giver eleverne en rigere og mere sammenhængende læringsoplevelse. Det gør også undervisningen mere målrettet og meningsfuld for eleverne.

  • Fleksibilitet til tværfaglige forløb
    Ved at have fagene samlet i blokke og på samme tidspunkt kan teamet nemmere introducere tværfaglige emner og projekter. Det kan være temaer som bæredygtighed, hvor eleverne både arbejder med dataanalyse i matematik, kemiske processer i fysik/kemi og biologiske konsekvenser i biologi. Denne type forløb gør undervisningen både mere spændende og anvendelig i praksis.

  • Mindre sårbarhed og stærkere faglige fællesskaber
    Når flere lærere samarbejder og har lektioner samtidig, skabes der en robusthed i skemaet. Hvis en lærer er fraværende, kan teamet nemmere dække ind, uden at det går ud over elevernes undervisning. Samtidig giver det lærerne mulighed for faglig sparring og fælles refleksion, hvilket styrker kvaliteten af undervisningen.

  • Styrkede relationer og bedre trivsel
    Tværfaglige og fælles strukturer betyder også, at eleverne møder lærere, der arbejder tæt sammen, og som ser dem som en helhed. Det skaber tryghed og styrker relationerne mellem elever og lærere, hvilket igen fremmer læring og trivsel. Derudover får eleverne styrket deres relationer og kendskab til hinanden på tværs af klasserne, og der kan laves konstellationer og opdelinger i de store og små fællesskaber.

Styrket matematikundervisning i de ældste klasser

Helt konkret er der på 8. og 9. årgang sat ekstra fokus på matematik. Flere lærere samarbejder om forberedelsen og er til stede i undervisningen, hvilket giver mulighed for holddeling og målrettet støtte til eleverne.

Relationer i frikvarteret

En anden ny praksis er, at lærere og elever holder frikvarter sammen. Det skaber tryghed, styrker relationerne mellem børn og voksne og understøtter en god struktur i dagligdagen.

Responseteamet

Vi har inddraget og samlet nogle medarbejdere med kompetencer og interesse for børn med særlige behov. Vi oplever, der er mange børn i almenmiljøet, som med kort varsel kan få særlige behov for en indsats i større eller mindre grad og i kortere eller længere tid. Det betyder konkret, at der er trivselsmedarbejdere, der arbejder målrettet på, at elever der er i mistrivsel skal i trivsel.
På skolen har vi vores responseteam, der er en mellemform, som rummer elever, der har det svært. Der er fire medarbejdere i responsteamet og de er ofte med i undervisningen. "Der er også ordning, at en af os sidder ude på gangen, mens eleverne har time, og så kan de komme ud og tale med os, hvis de har brug for en snak. Det kan være, at de har en øv-dag, at de har været i en konflikt eller at der er noget derhjemme, der gør ondt. I frikvartererne er vi med ude i gården, hvor vi sætter gang i en voksenstyret aktivitet. Det fungerer rigtig godt og giver børnene tryghed", fortæller en af medarbejderne i responseteamet.

Skemafleksibilitet og nye pauserutiner

En lille, men markant ændring har været at bytte rundt på spisepauser og frikvarter. Dette fordrede at eleverne kunne komme retur til timer og nå at blive klar til at deltage mens de fik spist deres formiddagsmad.

 

Elevcaféen

Tølløse Skole har længe haft elevcafé - og den fortsætter vi med at prioritere. Den er vi stolte af.

Læs mere om elevcaféen her

I juni 2021 startede vi med en workshop for og med eleverne. En workshop vi planlagde sammen med vores TRIO, og hvor vi kunne glæde os over et stort engagement fra både elever, lærere og pædagoger. Workshoppen udmøntede sig bl.a. i ophængningen af et stort papirtræ med mange grene på en væg i indskolingens fællesområde. Træets mange blade udgør statements fra eleverne om, hvad de drømmer om, frihedsforsøget skal bibringe.

Vi tog også frihedsforsøget med i overvejelserne i en workshop om fagfordelingen ved skoleårets afslutning. Her var fokus på drøftelse om værdier, identitet og frihedsforsøg, hvor grupperne var blandet på tværs af lærere og pædagoger. Skolebestyrelsen blev inddraget og herunder idéen om at skabe en forældredag for alle Tølløse Skoles forældre omkring frihedsforsøget. Det var vigtigt, at inddragelsen nåede hele vejen rundt om både elever, forældre og ansatte.

I skoleåret 2021 arbejdede lærere, pædagoger og ledelse videre med drømmene og ideerne, blandt andet med et åbent hus, hvor forældrene i dialog med ledelse, lærere og pædagoger skulle komme med deres ønsker til Børnenes skole - Tølløse skole. Det var nu tid til at tænke i, hvilke prøvehandlinger, der skulle i gang i det nye år, hvilket lærere og pædagoger tog fat på i begyndelsen af 2022.

Fra 2022-2025

Vi har på Tølløse Skole prøvet mange forskellige ting af. Nogle ting har vi holdt fast i, nogle ting har udviklet sig i form, mens andre har vi måtte opgive. Her kan I se nogle projekter, vi har søsat under frihedsforsøget

  • Tværfaglighed og kreativitet i emnetimer. På 4. og 5. årgang. Eleverne arbejdede med projekter, der kombinerer natur/teknologi og de kreative fag. Et eksempel er temaet "broer", hvor eleverne designede, konstruerede og beregnede holdbare konstruktioner - og sideløbende lavede en bog i Book Creator. Det har styrket både deres faglige og kreative kompetencer - og de har fået rig mulighed for at dykke ned i et emne - uden det var emneuge. Det har udviklet sig til vores fokus på fagblokke, som vi arbejder videre med.
  • Vi gjorde skoledagen mere fleksibel ved at variere længden af lektioner. Nogle timer kunne vare 90 minutter, mens andre 60 minutter. Det gav mulighed for fordybelse, hvor det er nødvendigt, og skaber variation i elevernes arbejdsrytme.
  • Skemafleksibilitet og nye pauserutiner. En lille, men markant ændring har været at bytte rundt på spisepauser og frikvarter. Dette fordrede at eleverne kunne komme retur til timer og nå at blive klar til at deltage mens de fik spist deres formiddagsmad.
  • Kortere skoledage og flere voksne i klasserne: Ved at forkorte skoledagen har vi kunnet fokusere ressourcerne, så vi oftere har flere voksne til stede i undervisningen. Det har gjort det muligt at dele eleverne op i mindre hold og tilpasse undervisningen til deres behov.
  • Relationer i frikvarteret: Lærere og elever har holdt frikvarter sammen
  • Responseteamet. 

At skabe forandringer og bruge sin frihed sker ikke uden modstand og udfordringer.
En del af de udfordringer, der har været på Tølløse skole handler om, at det kan være svært at følge med, som vi plejer. En lærer på mellemtrinnet fortæller, at man hele tiden har en følelse af at være bagud og halse efter. Derudover er det en øvelse at slippe kontrollen. Når fagene ikke ligger fast i skema, er det svært at holde styr på, hvor meget matematik eleverne har haft, og om de har nået det, de skal. Her handler det om at se skolegangen i et langt større perspektiv og give slip. Men det er lettere sagt end gjort. For nogle lærere er det angstprovokerende og utrygt, at de selv skal stå på mål for, om eleverne får nok undervisning i lige præcis deres fag - og det er ikke nemt at forvente at alle skal have samme lyst til denne forandring. Det kræver ydermere, at der er én lærer til hver klasse i hvert fag, der parallellægges pr. klasse. Lige nu er der ikke helt nok tysklærere, så sprog som fagblok kan ikke lægges på samme måde.

Senest opdateret 25-03-2025