Fælles elevrådsmøde den 27. januar 2023

Det var St. Merløse Skoles tur til at være værter, og elevrødderne på Merløse havde planlagt både indhold og forplejning på dagen.

Programmet bød på flere temaer

• Hvad synes vi er en god skole
  • Rundvisning
  • Tema om mobning

Vi startede med at tale om, hvad vi synes er en god skole, hvad vores skoler hver især har, og hvad vi ønsker os. Eksempelvis har St. Merløse Skole meget rene toiletter 😉

elevråd

Efter en rundvisning på skolen, mødtes elevrødderne igen i elevrådslokalet til en snak om mobning. Der var hjemmebagte boller og sodavand, mens snakken gik henover bordene. Skolebestyrelsen skal lave handleplan mod mobning, og det er den eleverne skal byde ind til. Der blev blandt andet talt om:

Hvordan de voksne kan hjælpe med at undgå mobning

• De voksne skal være mere opmærksomme på, hvad der foregår i frikvartererne.
  • De skal spørge ind til, hvad der sker i situationer, hvor de kan
  • De skal tale med forældrene (både til dem, der bliver mobbet og dem, der mobber)
  • De voksne skal sige stop
  • Vi skal tale sammen om det i fællesskabet
  • Straf til dem, der mobber (eksempelvis miste pause e.l.)
  • Lave regler "man man ikke sige nej"
  • Den der mobber skal tage med skolelederen

Hvordan børnene kan hjælpe med at undgå mobning

• Børnene skal sige det til de voksne
  • Prøve at ignorere dem, der driller
  • Sige nej på en ordentlig måde (hvis man ikke vil lege med en e.l.)

Vi talte om, hvad mobning er og om, at især, at det at tilhøre fællesskaber kan være med til at mindske mobning. Derudover er det vigtigt, at børnene bliver inddraget, når forældre og lærere taler sammen. Det er ikke et simpelt emne, og det kræver noget af alle at få fokus på. Det var en god snak, som vi samler op på på næste fælles elevrådsmøde i foråret, hvor der også har været trivselsundersøgelse.

30.01.2023

Lærke Dyre Christiansson