Valgfag fra 0. klasse på tværs af årgange

I et frihedsforsøg er der ikke noget, der er rigtigt og forkert. Der er ikke en facitliste eller en metode, der skal følges. Der skal leges, udvikles og afprøves - med både rammer og indhold. Det gør de i høj grad på St. Merløse Skole. Efter nytår er der nemlig lavet helt nye valgfag. Hele skolen helt fra 0. klasse kan to gange om ugen vælge fag med indhold skabt sammen med eleverne.

Processen har været faciliteret af lærere og elevråd, der har formidlet ønsker fra eleverne i klasserne. Det er blevet til en række spændende valgfag.
Indskolingen kan vælge, om de vil på syværksted, lave samarbejdsøvelser med LEGO, lære om kæledyr eller prøve sløjd. De kan også øve Air track, blive mestre i Just Dance, udfordre hjernen i brætspil og skak – eller lære at lave sunde mellemmåltider i madkundskab.

Mellemtrinnet får mulighed for at tage symaskinekørekort eller blive dus med kæledyrene, arbejde med stopmotion film, afprøve træarbejde i sløjd eller udvikle kundskaber indenfor brætspil og skak. Eleverne kan også vælge bagning med både teori og praksis – og en runde af Den Store Bagedyst. Der kan arbejdes med teknologiforståelse i form af en interaktiv historie i et 3D univers eller spilles boldspil inde og ude.
Mulighederne er mange. Det nye er, at det er elevskabt og helt ned fra 0. klasse. Holdene foregår på tværs af klasserne 0-2. klasse og 3.-6. klasse. Skoleleder Pia Pedersen fortæller:

Lærere og pædagoger har ønsket at tage udgangspunkt i børnenes indre motivation, uden at de voksne på forhånd har defineret, hvad læringen skal være

Valgfagene startede mandag den 10. januar. Det er anden runde med valgfag på St. Merløse skole. Første runde bestemte lærerne indholdet i valgfagene, og nu er det elevernes tur. I tredje runde arbejder de på at få forældrene inddraget.

21.03.2023

Lærke Dyre Christiansson