Frihed på Vipperød og Ågerup Skole
Vi er i frihedsforsøgets fjerde år.
Det har været en proces, der både har vakt en masse god energi, angst for det ukendte, motivation, dårlig samvittighed over ikke at være nået længere, uvished over hvad der er frihedsforsøg. Vi har spurgt os selv, om hvad vi ville gøre alligevel, og hvad vi egentlig må, når alt kommer til alt?
Alt i alt er det en proces med blandede følelser. Hvorfor skal vi gøre noget anderledes? Hvem tager ansvaret for læringen? Men også følelser af endelig at kunne gøre nogle af de skøre ting, vi har set som umulige før. Kortere skoledage, mere kvalitet i stedet for kvantitet, fag på nye måder? Klasser på nye måder?
Vi fortsætter, justerer og pudser til
På Vipperød og Ågerup Skole har vi valgfag fra 1. klasse, hvor eleverne flere gange om ugen har fag, de selv vælger - og endda selv er med til at skabe. Det fortsætter på mellemtrinnet (på tværs af matriklerne), hvor eleverne samles hver onsdag til Linjedag på valgfagene. De har fire forskellige linjefagsperioder om året. I 7.-8. klasse er det faget Verdensmål, der for tredje år ruller over skoleskemaet. Eleverne fra 8. klasse har i uge 8 og 9 været til eksamen i faget. Det betyder to ugers fordybelse med fokus på at bruge hænderne til noget, der får det, de lærer i skolen, til at give endnu mere mening. Det er det, som i medierne ofte omtales som praksisfaglighed.
Læs mere om Verdensmål her:
Verdensmål på Vipperød Skole
Se video fra faget her:
Verdensmål - Video
Gennem konkrete produkter de selv udvikler i vores faglokaler, prøver eleverne at pege på små løsninger der kan gøre verden lidt bedre. Opfindsomheden er stor i værkstederne - fra vaccinationskasser, til genbrugstøj-bytteordninger, særlige hegn til truede dyrearter, energikraftig mad til ulande, måltidskasser på budget, madspild i lokalområdet.
De tidligere år
Både i skoleåret 2022/2023 og 2023/2024 har vi arbejdet med kortere skoledage, Verdensmål som en nytænkning af Madkundskab og Håndværk og Design på Vipperød Skole - og valgfag på tværs. Derudover vi så heldige på Vipperød og Ågerup Skole at være værter for videns- og erfaringskonferencen for frihedsforsøgets andet år, hvor både politikere, følgegruppe og delegationer fra kommunens andre skoler var forbi for at lære mere om hinandens måder at bruge friheden på. Vi har i løbet af årene haft besøg af ministre, følgegrupper, medier m.v. og vi har været på besøg hos politikerne for at fortælle om, hvorfor alle skoler burde sættes fri.
Noget af det vi holder os for øje, når det til tider bliver svært at se meningen i frihedsforsøg er den forskel, det gør for eleverne. Når eleverne får lov til at skabe deres skole, giver det pludselig også mening gå i skole.
Det fortæller Tobias, der har været en del faget Verdensmål på erfarings- og videnskonference om Børnenes Skole den 28. april 2022:
"Jeg har i mange år ikke rigtig forstået, hvad jeg skal bruge fx dansk og matematik til. Jeg er ordblind og har ofte været den som skulle have hjælp. Men med faget Verdensmål oplevede jeg for første gang rigtigt at se meningen med fagene. Jeg skulle selv finde en problemstilling og lave et produkt med mine hænder, som var et svar på problemstillingen. Men jeg skulle også bruge mine andre fag som dansk og matematik, og nu gav det jo pludselig mening. Det var også rart at opleve, at nu var det mig, som kunne hjælpe de andre, som ikke var lige så gode med hænderne".