Følgegruppemøde mandag den 26. september 2022 kl. 16:00 -18 .30
Sted: St. Merløse Skole og SFO
Deltagere: Lene Magnussen, Jarl Sabroe, Rasmus Brandstrup Larsen, Maria Ladefoged, Hans Juncker, Dorte Hansen, Gitte Tonn, Jesper Nielsen, Dorthe Strunch, Thor Mathiesen, Mille Slessing Carlsen, Tanja Lange, Tanja Steffe Nøhr, Christina Aalling Wolff
Gæster: Vært Pia Engel Pedersen, Pædagogisk leder St. Merløse Skole,
Afbud: Jarl Sabroe deltager delvist på grund af møde i Stestrup, Thor Mathiesen, Jesper Nielsen
Referent: Christina Aalling Wolff
1. Velkommen
v/ Lene
Fremstilling
Lene byder velkommen til følgegruppemøde i Børnenes skole. Og præsentation af nye følgegruppemedlemmer fra forældre og elever.
Pia er vært for følgegruppens møde, som er på 2,5 time. Vi kommer kun lidt rundt på St. Merløse Skole og SFO i løbet af mødet, og hører ganske kort om forskellige tværfaglige aktiviteter og prøvehandlinger i Børnenes skole
Referat
Lene bød varmt velkommen til Mille Slessing Carlsen fra elevrådet på Kildebjergskolen og Tanja Lange, Skolebestyrelsesforkvinde for Stestrup, Ugerløse og St. Merløse Skole.
Mille og Tanja præsenterede sig selv og vi tog en præsentationsrunde af alle fremmødte.
2. Medarbejder og BUPL/DLF fokus
v/ Maria og Hans
Fremstilling
Maria og Hans vil i samarbejde med Dorthe og Jesper give en medarbejderstatus på involvering i Børnenes Skole fra både et fagforeningsperspektiv og et tværfagligt medarbejderperspektiv.
Referat
Maria/Dorthe: Der er et kontinuerligt fokus på at skabe endnu mere sammenhæng mellem skole og SFO i Børnenes Skole. Det fokus retter sig mod helhedstanken med henblik på eleven. Skolepædagogerne savner, at broen mellem SFO og Skole bliver stærkere. Der opleves desuden en mangel på faglært personale, og samtidig en oplevelse af at ansvaret for børnene strander på for få faglærtes hænder. Den kortere skoledag ”åbner” SFO'erne tidligere, men ikke med ressourcer nok. Der er OGSÅ behov for ”Læring i fritid – hele børn – hele dagen”. Det tværfaglige perspektiv burde være til gavn for børnene, deres dag – deres helhed.
Hans/ (uden Jesper): Læring i Børnenes Skole deler sig i et lærerfagligt perspektiv i 2 spor.
- Et spor med aktiviteter og initiativer, som blev sat flot og innovativt i gang af skolelederne.
- Og et spor med ny styring, med kvalitets- og udviklingsdialoger, nye dialoger og følgegruppe, som forandrer langsomt.
Stor ros til en modig Kommunalbestyrelse, en flok politikere – som opleves som lyttende og åbne.
Stor ros til skolelederne som satte innovation højt samtidig med ny struktur.
Der lader til at være en ”opløsning” af det centrale og et stærkere fokus lokalt og samtidig et ønske om ny kultur. Engagementet, har ført til oplevelser af interesse, tillid og kortere vej mellem partere.
Fra et lærerperspektiv er der også et fokus på om der er REEL frihed. Nogle tiltag som nye valgfag og nye prøver bærer præg af mest ministeriel villighed når det handler om ”bløde” fag, ikke villighed i første omgang for dansk og matematik. Lærerne vil gerne udfordre hegnspælene, som opleves som et paradoks uden mening når der er lyst og kapacitet til at lave reelle afprøvninger.
Der opleves også træghed og lange processer, selvom det i dette efterår ser ud til at være forbedret.
Der mangler økonomi, når der er vilje til at afprøve og udforske eks. praksisfaglighed, er det ærgerligt, at det ikke kan lade sig gøre grundet små ressourcer.
Der er også en oplevelse af ”udfører-mode”, de professionelle opleves som nysgerrige på resultatet, og ikke så eksplorativt og idegenererende i øjeblikket her i starten af år 2.
Det er fokus på hvordan der kan mærkes efter – efter det anderledes efter resultaterne af initiativer, prøvehandlinger og aktiviteter.
Også lærerne længes efter det mere helhedsorienterede, den hele dag og de to tværfagligheder, involvering af lærere og pædagoger tværfagligt kan kun komme elever til gavn.
3. Børnenes Skole har tre undertemaer og fokus på Frihed, Faglighed og Fællesskab.
v/Lene og Tanja (evt suppleret Christina) (Walk´ntalk)
Fremstilling
På mødet her stiller vi skarpt på Frihed, har vi tegn på dette fokuspunkt udvikler sig på skolerne og politisk i udvalget og KB?
Frihed: Elevernes personlig udvikling og dannelse skal styrkes. Eleverne skal opleve at skoledagen er meningsfuld og varieret. At der er plads til det personlige initiativ og forskellige måder at lære på.
Faglighed: Eleverne skal lære mere og den faglige trivsel skal styrkes. Eleverne skal opleve at blive mødt med faglige udfordringer, der passer til dem. Et fagligt løft skal sikre at flere elever er klar til en ungdomsuddannelse, når de forlader folkeskolen.
Fællesskab: Eleverne skal opleve større skoleglæde, flere elever skal komme i skole hver dag og flere skal være en del af det almene fællesskab. Eleverne skal mærke at de er en vigtig brik i et stærkt fællesskab, og at netop deres aktive deltagelse kan gøre en forskel for andre (demokratiske dannelse).
Elevernes stemme, og inddragelse i inklusionsdagsordnen
Kan Børnenessskole være med til at løse problemer i et innovativt perspektiv?
Referat
”Med friheden følger ansvaret”
Vi har #FrihedTIL noget. Der er en oplevelse af at denne tilgang med politisk og faglig retning i Børnenes Skole, kan løse op for nogle af de andre kommunale udfordringer, bevægelse på tværs af forvaltninger.
For at udforske de fem vigtige interessentgruppers perspektiver, gik vi i fem makkerpar, med pædagog, lærer, elev, forældre og leder med en makker, - for at drøfte egen interessentgruppes perspektiv ”What is in it for me” (”me” var egen interessentgruppe ikke deltageren personligt)
Hvad kan være vigtigt, hvis vi skal bruge Børnenes skoles erfaringer til at se nærmere på inklusion mm. At se gennem børnenes øjne og koble sig på udfordringer.
Vi samlede op i plenum – herunder er et par af pointerne:
Skolelederne: Det er nødvendigt at kigge på om Børnenes skoles initiativer fremover skaber bedre deltagelsesmuligheder for alle børn, eksempel om vi laver tiltag og initiativer der inkluderer.
Pædagogerne: Det opleves som en kæmpe udfordring med en tilsyneladende stigning af børns særlige behov. Det er et nyt og vanskeligt arbejde at udvikle mellemformer så vi rummer flere børn i almen miljø. Og hvis tarv varetager vi hermed? Et fælles tarv?
Eleverne: Børnenes Skole giver muligheder for nye måder at gå i skole på og flere fordybelsesmuligheder. Oplevelsen er at flere børn trives med dette og de voksne samtidigt opleves som værende mere glade i deres arbejde.
Forældrene: Der er en fælles oplevelse af at både børn og forældre ønsker ro i skolen, men også ønsker plads til ”grå-zone” elever, med enkelte vanskeligheder i fællesskabet. Forældre skal -tage mere ansvar, - stilles med højere krav og forventninger og bidrage til fælles forældresamarbejde.
Lærerne: Det er en gevinst for eleverne hvis Børnenes skole lykkes med at tænke mellemformer og bedre deltagelsesmuligheder. Og ligeledes en gevinst for lærerne. Et udvidet PPR samarbejde (Absalon-model) giver et godt fokus på udvikling af læringsmiljø.
Pause Vi holder en god netværkspause, og spiser sandwich
4. Demokratisk dannelse
v/ Lene og Christina
(Dette punkt drøftes og præsenteres i SFO lokaler, evt. makker drøftelse)
Fremstilling
Følgegruppen skal diskutere og reflektere om vi lykkes med at gøre en forskel i forhold elevernes frihed, demokratiske + personlig dannelse og udvikling. Mærker vi forandring og hvilke tegn er der?
I kan overveje hvilke særlige tiltag eller ”take-away” I lægger mest vægt på. Skal der medtages særligt fokus i arbejdet mellem folkeskolernes deltagelse i UngHolbæks demokratidag?
Makker-arbejde
Referat
Vi udskød dette punkt, da tiden fra de andre gode dialoger løb fra os. Vi nåede kun kort orientering vedr. elevernes demokratidag, med politisk deltagelse den 1. november
5. Opsamling, Eventuelt og Dagsorden til det næste og kommende møder
v/Lene
Fremstilling
Næste møde 6. december med elevfokus og opsamling fra Demokratidag den 1. november 2022
Juni møde (opsamlende fokus ”Frihed, Faglighed og fællesskab”)
September møde (medarbejder og foreningernes fokus)
december møde (elevfokus)
marts møde (forældrefokus)
Referat
Næste møde i Børnenes Skole Følgegruppe placeres i et Børnehus, muligvis i Undløse og varer 3 timer.
Dato for videndeling og erfaringskonference: Undersøges til 12 eller 20. april 2023
Opfølgning
Dato for videndeling og erfaringskonference: Undersøges til 12 eller 20. april 2023
UVM nye evaluerings og bedømmelsessystem, hvordan fagcentret arbejder med at få disse anbefalinger, med KL's 16 anbefalinger sat ned til god lokal model.