Verdensmål på Vipperød Skole

Vipperød Skole har haft fint besøg fra Finansminister, Nicolai Wammen. Vi kunne stolt fortælle om vores lokalt udviklede fag Verdensmål i 7. og 8. klasse, som eleverne lige har været til eksamen i.

Verdensmål på Vipperød Skole
Mandag den 4. marts var finansminister Nicolai Wammen på besøg på Vipperød Skole. Med til at tage imod ham var vores egen borgmester Christina Krzyrosiak, en udvalgsformand, skolebestyrelsesforkvinden, en direktør og en chef i Holbæk Kommune. Meningen var at fortælle lidt om vores helt eget fag: Verdensmål

I fredags afsluttede vores 8. klasser netop faget, som er en kombination af Madkundskab og Håndværk og Design – og det kunne et par stykker af dem fortælle om i dag.

Når eleverne siger, at det giver mening
Noget af det, der går igen er elevernes oplevelse af, at fagene pludselig giver mere mening. Man kan lige pludselig se, hvordan fag som Dansk, Matematik, Engelsk alle bliver flittigt brugt til at udregne mål på en model af en vaccinationskasse, undersøge markedet i forvejen eller læse op på ulandenes udfordringer.

”Der er utrolig meget frihed i faget – og ikke så mange rammer. Vi får lov selv at vælge, hvad vi arbejder med, og selvom der er hjælp at hente, så arbejder vi selvstændigt med vores produkt og proces,” fortæller Amanda, der er elev i 8. klasse.

Frihed på 3. år
På Vipperød og Ågerup Skole er Frihedsforsøget blevet taget godt imod. Der er vilje og lyst til at forsøge at prøve at forny de traditionelle fag, men det er også en disciplin, der tager lang tid.

”Det er en 200 år gammel tradition og tankegang, og forandringer tager tid før, at de bundfælder sig”, siger Søren Meinert, der har været med til at udvikle det nye fag.

Det kræver mod at udfordre det eksisterende. Det er jo både forældre, der tænker fastlåst i traditionelle fag, og skal omstille sig for at have tillid til at fag som ’Udeliv’ kan få dansk-kundskaberne i spil. Eleverne skal også turde tænke helt anderledes, så inddragelsen og medbestemmelsen bliver reel. Det vi mærker er, at når der er ejerskab til faget, idéen og strukturen, så giver det meget mere mening for elever, forældre, lærere og pædagoger.

Valgfag, linjefag, Verdensmål – en rød tråd
Der er tænkt over det på Vipperød og Ågerup Skole. Fra 1. klasse har eleverne nemlig Valgfag, hvor de på tværs af trin vælger forskellige fag, som de selv er med til at foreslå, præge og udvikle på – selvfølgelig fastsat af de faglige kompetencer, lærerne og pædagogerne i fællesskab byder ind med.

På mellemtrinnet bliver det til en Linjedag, hvor eleverne fra 4.-6. klasse hver uge har en hel dag til at fordybe sig i deres valgfag, hvilket giver nogle helt andre muligheder for både indhold og form.

Hvad er Verdensmål
Verdensmål er et 2-årigt fag, der har indhold fra mange fag, men særligt de praktisk musiske fag. På Vipperød Skole er det Madkundskab og Håndværk & Design. Eleverne starter på faget i 7. klasse, og fra start til slut går faget ud på at kunne identificere problemer/udfordringer indenfor de forskellige af FN’s Verdensmål, pitche idéer, lave demo-udgaver, afprøve forskellige metoder, designe, bygge/skabe/lave et produkt – og ikke mindst kunne reflektere over hele processen undervejs.

Eksamen
Eksamen foregår over to uger med planlægning, praktisk arbejde og fremvisning foran censor og lærer. Mandag morgen trækker eleverne et verdensmål, som de skal til eksamen i. Herefter har de til onsdag i idéfasen. De er nødt til i to dage at brainstorme, afprøve, snakke, sparre og innovere. Onsdag må de gå i gang med deres produkt, som enten kan foregå i skolekøkkenet eller i Håndværk og Design. Undervejs skal de dokumentere deres proces med billeder og stikord m.v., som de tager med sig til eksamen – både til fremvisning og opbakning.

Selve eksamen starter onsdag i den anden uge. Eleverne (i grupper eller alene) skal over fire runder fremlægge deres proces, vise færdigheder og reflektere over udfordringer foran deres lærere og censorer.

04.03.2024

Lærke Dyre Christiansson