Fælles elevrådsmøde den 14. april 2023

Denne gang var alle elevrødderne samlet på Ugerløse Skole i deres dejlige nye elevrådslokale.

Ugerløse har fået et dejligt elevrådslokale, hvor vi var. De havde planlagt rundvisning, lege og arrangeret frugt og mad, som forældrene havde hjulpet med. (Filippa 3u, Sofie 3u, Flora 4u, Arthur 4u, Diamond DX, Mathea 5u, Caya 6u)

Ugerløse elevråd fortalte om deres legepladsønsker, hvor de skal mødes med legepladskonsulenten i kommunen. De fortalte om Go ‘Stil, hvor de har fælles frikvarterer og arrangerer hygge på biblioteket i nogle frikvarterer. Her laver de tegnekonkurrence, gækkebreve, bogmærker, spiller og tegner. I Merløse er der også Go ‘Stil med lege i 4 spisepauser om ugen. Her er det 5. klasse, der er Go‘ Stil. Vi aftalte at Go ‘Stil repræsenteres på Videns- og erfaringskonferencen med Flora fra Ugerløse og Emily fra Merløse.

Morgensang

Der er morgensang hver dag i Ugerløse. Det synes, elevrådet er en god tradition. De sange, der synges, er til afstemning, og om fredagen synges den sang, der stemmes på igen. I december havde elevrådet lavet en jule-morgensangskalender med forslag fra klasserne. Til morgensang fortæller elevrådet, hvad der skal ske på skolen og genfortæller reglerne.

Vi snakkede om frihedsforsøget – Børnenes skole – hvor vi deltager på Videns- og erfaringskonferencen torsdag d. 20. april.

Fokus på grimt sprog

Alle elevråd fortalte om, at sproget er grimt i pauserne. I Stestrup har de arbejdet med, at man ikke må bande. Der var belønning.
Elevrådet besluttede, at vi til næste år skal arbejde med:

• Hvad er bandeord egentlig, og hvilke anser vi hver især som bandeord?
  • Hvad må vi gerne sige?
  • Hvordan kan vi arbejde med det?
  • Giver det mening med belønning?
  • Måske lave en konkurrence om bedste "tal pænt ”-slogan og/eller logo?

Fællesskaber

Vi talte om muligheden for forskellige fællesskaber/crews, så der er flere muligheder for at føle sig inkluderet og dermed minimere risikoen for mobning, som skolebestyrelsen også arbejder hen imod. St. Merløse har mange fællesskaber.

Alle har haft skraldedag, og det var godt at være fælles om noget.
Alle skal afholde hyggedag d. 4. maj. I Ugerløse og Stestrup arrangerer elevrådet, i Merløse er det
6. klasse, der arrangerer.

Elevrådet ønsker flere fælles elevrådsmøder.

De voksne aftalte:

• Vi skal lave et årshjul med LMS, skraldedag, trivselsdag, hyggedag, dato for møder og evt. ture.
  • Dette sættes ind i skolens kalender og bliver tilpasset denne, så der ikke er sammenfald med emneuger osv.
  • Vi skal fastlægge antallet af møder. To er måske for lidt.
  • Vi skal se, om vi kan komme på en fælles tur, fx til byrådssalen eller andet relevant. Evt. få besøg af en elevrådsorganisation eller fx børns vilkår, som kan understøtte arbejdet med demokrati
    eller et andet fokusområde, vi fælles vælger at arbejde med. Så kan vi lade os inspirere.
  • Vi skal klarlægge, om det fortsat er 2.-6. klasse, der deltager i møder, og det så er samtlige elevrødder + suppleanter, der deltager i en tur eller et arrangement.

21.04.2023

Lærke Dyre Christiansson